Salam

ONE OF THE MOST VALUEABLE...

Its not an achievement to make 100 FRIENDS in a year....
but...an achievement is to make a FRIEND for 100 years...

DO'A KU...

DO'A KU...
Sesungguhnya ENGKAULAH sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong...YA ALLAH...Perkenankan lah..

HANYA KERANA ALLAH..

Tuesday, September 15, 2009

Ketahui lah wahai....WANITA

1. Doa perempuan lebih makhbul daripada lelaki, kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasullullah akan hal tersebut, jawap Baginda, " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfal lah para malaikat untuk nya. ALLAH mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka ALLAH mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan ALLAH.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya merlahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka ALLAH memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama ALLAH.

7. Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan ALLAH, dan orang yang takutkan ALLAH akan diharamkan api neraka keatas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar kerumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka, barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka ALLAH memasukkan dia kedalam syurga lebih dahulu daripada suaminya 10,000 tahun.

10. Perempuan apabila solat lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, " Aku bertanya kepada Rasullulah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? jawap Rasullullah, "suaminya." " siapa pula berhak terhadap lelaki?" jawap Rasullullah, " ibunya ".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawaplah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan2 dilaut, burung diudara, malaikat dilangit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu2 neraka dan terbuka pintu2 syurga. Masuklah dari mana2 pintu yang dikehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu dibawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak2nya dengan ikhlas dan redha, akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) didalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua sausdara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawap, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a., Barangsiapa yang di uji dengan sesuatu daripada anak2 perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

# wahai WANITA, sedarlah dan jangan sesekali merasa lemah semangat dengan ujian2 ALLAH...renungi lah HIKMAH disebalik ujian asalkan ditempoh dengan redha dan kesabaran.. WANITA lah sebenarnya yang membuatkan lelaki itu kuat.. Nabi meletakan WANITA setaraf dengan LELAKI....renung2kan dan berfikirlah dengan akal yang waras#

Wallahhu'aklam.

1 comment: